Wartościowe i frustrujące elementy UX na stronie internetowej

Wymagania użytkowników względem wygody korzystania ze stron internetowych i ich designu znacznie wzrosły przez ostatnie lata. Sztuka projektowania nowoczesnych witryn nie istnieje bez znajomości zagadnień UX (User Experience) odnoszących się do doświadczeń użytkownika. W poniższym artykule znajdziesz stosowane na stronach elementy UX – zarówno te lubiane przez odbiorców, jak i wywołujące w nich frustrację.

Dobre elementy UX

Do elementów UX uprzyjemniających odbiorcy korzystanie ze strony internetowej należą:

  • Ułatwienia dotyczące przeglądania treści. Należą do nich zarówno zmienione kolory linków kierujących do przeczytanych już artykułów, jak i wizualny pasek postępu czy licznik czasu potrzebnego do zapoznania się z treścią.
  • Formularze podpowiadające dane użytkownikowi. Automatyczne wypełnianie formularzy oszczędza wysiłek i czas, np. podczas zakupów online. Po wpisaniu kodu pocztowego użytkownikowi mogą wyświetlać się miasta i ulice znajdujące się w danym obszarze.
  • Interfejs pokazujący, jakie miejsca na stronie zostały już odwiedzone. Mogą to wskazywać zmienione kolory linków.
  • Informacja o aktualnym statusie użytkownika podczas nawigacji na stronie internetowej. Tę informację można przekazać za pomocą etapów w koszyku, wskaźników postępu lub paginacji. Dzięki takim danym użytkownik wie, ile jeszcze „punktów” brakuje mu do zakończenia danej akcji, np. zakupów.
  • Prostota całego interfejsu i podawanych informacji. Strona internetowa powinna być zaprojektowana z myślą o odwiedzających ją osobach. Dla twórcy witryny lub osoby przedstawiającej swoją ofertę strona może wydawać się przejrzysta, ponieważ już wiele razy ją odwiedzał i planował jej projekt. Tymczasem zupełnie inne będzie doświadczenie nowego użytkownika, którego nadmierna ilość informacji może przytłoczyć.

Elementy UX (User Experience) znacząco wpływają na odbiór strony internetowej przez użytkowników. Witrynę, która wzbudza pozytywne emocje, odbiorcy o wiele chętniej odwiedzą ponownie. Jeżeli szukasz wykonawcy takich przyjaznych użytkownikom stron internetowych w Lublinie lub poza nim, sprawdź ofertę agencji marketingowej IBIF https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.

Frustrujące elementy UX

Elementy UX, przez które korzystanie ze strony internetowej staje się nieprzyjemnym doświadczeniem, to:

  • Ograniczone funkcje filtrowania wyników. W przypadku sklepów internetowych z szeroką ofertą ubogie opcje wyszukiwania będą wywoływały frustracje u potencjalnych klientów. Ważne, by zapewnić użytkownikom jak najlepsze możliwości filtrowania produktów, pozwalając im wybrać np. rozmiar, kolor, markę, materiał i przedział cenowy produktów. Ograniczone funkcje filtrowania przyczyniają się też do zmniejszenia liczby zakupów w sklepie.
  • Wyskakujące okienka na stronie internetowej. Irytujące elementy, takie jak nagle pojawiające się banery reklamowe, powiadomienia i żądania dostępu, mogą sprawić, że klient opuści witrynę. Takie elementy należy stosować z umiarem i dostosowywać do użytkownika.
  • Niekończące się przewijanie strony internetowej. Zdarza się, że witrynę trzeba bardzo długo przewijać, by dotrzeć do potrzebnych informacji lub pozycji konkretnego produktu. Może to jedynie zniecierpliwić użytkownika. Treści na stronie internetowej powinny być rozmieszczone z myślą o odbiorcy i ułatwieniu mu nawigacji po witrynie.
  • Konieczność podawania wrażliwych danych. Czasem podczas wypełniania formularza na stronie internetowej pojawia się wymóg wpisania numeru telefonu czy daty urodzenia. Tymczasem tego typu informacje wcale nie są potrzebne np. do przesłania oferty firmy. Niektóre osoby mogą zrezygnować z uzupełnienia formularza, ponieważ nie chcą podawać wrażliwych danych.
  • Skomplikowane komunikaty o błędach. Podczas wypełniania formularza może pojawić się informacja o popełnieniu pomyłki – niestety często bywa ona mało precyzyjna i wywołuje dezorientację u użytkownika. Dlatego tak istotne jest zadbanie o jasność komunikatów.

Świadomość tego, że niektóre elementy na stronie internetowej wzbudzają w użytkownikach negatywne emocje, daje przewagę – ułatwia projektowanie takich witryn, które przekonują do skorzystania z oferty. Znając zasady UX, wiesz też, czego wymagać, zlecając wykonanie strony specjaliście.